Mijn missie

Het is mijn missie om Engels toegankelijk te maken  voor ie-der-een!

Let's go!

mijn drijfveer

Ik gun ieder kind een fijne jeugd met een goede schooltijd. Sommige kinderen hebben, net als ik vroeger, wat meer moeite dan anderen. Hoe fijn is het dan als er iemand is die je begrijpt en echt verder helpt?!
Als een kind andere talenten heeft dan taal, kan ik ze goed helpen. Ik voel dat het mijn taak is om de taal op de manier aan te bieden die bij ze past. Zodat ze met zelfvertrouwen Engels durven te praten en ontspannen de lessen op school kunnen volgen. Ook wel zo fijn voor de ouders.  Tegelijkertijd wens ik ze dat ze blij kunnen zijn met hun eigen talenten.
Of een kind nou op het vwo zit en hulp nodig heeft bij de lastige verleden tijd, of een kind in groep 8 zit, dyslectisch is, en alvast langzaamaan gestructureerd aan Engels wilt werken omdat het op het vo erg moeilijk voor hem gaat worden, ik help ze met liefde.
Omdat het o zo nuttig is om al op jonge leeftijd te beginnen met een vreemde taal, help ik graag leerkrachten om inspirerende Engelse activiteiten te ontwikkelen. Hoe vroeger een kind er mee in aanraking komt, hoe natuurlijk het voor hem is. En leuk! En van blije mensen word ik dan weer vrolijk!

mijn verhaal

Ja, ik kan het eerlijk zeggen: ik heb een talenknobbel. Taal vind ik heerlijk! Ik ontcijfer graag vreemde talen, leer woorden door te luisteren en te lezen, interesseer me in de taal die door de regels heen te lezen en te horen valt, ben kritisch als het gaat om spelling en taalgebruik en ben dol op taalgrapjes. Ik geniet er dan ook van dat ik van taal mijn werk heb kunnen maken.

Uiteindelijk. Want ik heb eerst jaren in de reisbranche gewerkt, bij reisbureaus en touroperators. Ik hou namelijk ook erg veel van reizen. Ik heb veel van de wereld gezien, veel culturen en gerechten geproefd, veel ellende en prachtigs gezien en veel over mezelf geleerd. Maar in de commerciële wereld miste ik het contact met de mens in de mens. Ik heb daarom tussen 2006 en 2009 de Pabo gedaan om les te kunnen gaan geven aan kinderen.

Tijdens mijn opleiding en ook tijdens mijn leerkrachttijd heb ik tevens taalles gegeven: Nederlands aan anderstaligen, Engels en Frans aan kinderen en volwassenen. Toen ik wegens boventalligheid op mijn school naar een andere school moest in 2010 heb ik nee gezegd en ben ik mijn bedrijf begonnen. Ik heb de Cambridge cursus Prophiciency English afgerond. Ik gaf les in drie talen aan volwassenen en kinderen.

Dat bleek te verschillend, dus heb ik me vanaf 2017 volledig op het Engels gericht. Daar blijkt genoeg te doen! Zelfs met Engels doe ik nog twee verschillende dingen: het begeleiden van leerlingen en leerkrachten. Maar het is beide zo leuk! Ik voel me heerlijk als ik door een basisschool loop en daar lessen mag geven aan verschillende groepen en het team enthousiast mag maken over Engels. En ook vind ik het enorm bevredigend als ik een kind die Engels heel moeilijk vindt, zomaar of door een taalhobbel als dyslexie, kan helpen om de taal in heel kleine brokjes aan te bieden en zo zelfvertrouwen en rust te bieden. Dat maakt mijn werk een feestje!
Verder ben ik ook: creatief, spontaan, blond, een kip op de weg, gek op pannenkoeken en op perzik en paprika, moeder van een zoontje en een dochtertje, partner van Richard, dol op lezen, reizen en kastanjes zoeken in het bos.

Ervaring en scholing

l

Pabo

2006-2009
Ipabo in Amsterdam.
Mijn afstudeerproject ging over leesbevordering.

Cambridge Proficiency English

2010-2011

Deelmodule 'dyslexie'

maart 2017
Fontys, opleiding Special Educational Needs.

Specialist Vroeg Vreemde Talen Onderwijs

februari 2018 – juni 2019
Hogeschool Utrecht

y

Ervaring met andere talen

Na de middelbare school ben ik een jaar au-pair geweest in Parijs, waar ik vloeiend Frans heb leren spreken.
Ik heb Spaans geleerd tijdens mijn reizen in Midden-Amerika & Zuid-Amerika.

Duits spreek ik een beetje, maar vind ik niet mooi…

Ervaring met andere activiteiten

Ik heb een aantal Engelse kinderactiviteiten georganiseerd zoals een ‘English Day’of ‘English Camp’. 

Tijdens deze 1- of 3-daagse activiteiten konden kinderen de hele dag leuke activiteiten doen waarbij zij dan voornamelijk Engels praatten.

v

wat anderen zeggen

“Wat een leuke lessen geeft Tessa! Alle kinderen uit de klas worden er vrolijk van en doen erg goed mee. Vooral de opdrachten waarbij ze mogen lopen vinden ze leuk. Ze hebben niet in de gaten hoeveel ze leren als ze zo ongedwongen bezig zijn. Daar leren ik en mijn collega’s ook veel van. We gebruiken de lesideeën om andere Engelse activiteiten nu zelf te verzinnen.’

“De laatste tijd merkte ik aan mijn zoon (mbo2) dat hij niet meer zulk goede cijfers haalde voor Engels als voorheen. Ik dacht dat hij niet hard genoeg werkte, maar dat bleek hij wel te doen, maar verkeerd. Tessa heeft hem geholpen en nu loopt hij weer mee met de klas. Snel en goed, heel simpel.”

“Onze voertaal thuis is Chinees, hierdoor is Nederlands de 2e taal van onze dochter. Op school krijgt zij daarbij ook nog Engels maar daar had ze moeite mee. Door een aantal coachingssessies van Tessa gaat dat veel beter!’

leerlingen

Verschilende scholen (nu nog)

Leraren

Jaar ervaring in taalcoaching

Voor vragen, opmerkingen, suggesties en informatie kun je me bellen of mailen. 

Algemene voorwaarden